Website conversie optimalisatie is de wetenschap en de kunst van het vasthouden van de aandacht van bezoekers en deze veranderen in kopers. Het is een marketing strategie bedoeld om de omzet te maximaliseren maar ook om de gebruikerservaring te verbeteren.

Conversie optimalisatie begint altijd met dataverzameling. Bezoekers segmentatie en analyse van de conversie funnel kan je belangrijke data opleveren zoals: bezoekersprofielen, zwakke plekken en populaire elementen.

Na het interpreteren van de data en het trekken van conclusies formuleer je een hypothese. Welke veranderingen in de navigatie, landing page, of het bestelproces kan verbeterd worden om bezoekers te overtuigen om af te rekenen of meer te kopen.

Het is in andere woorden gebaseerd op een onveranderd structuur en content die spreekt een groep gemiddeld bezoekers aan. De groep bestaat uit gedrag die typerend is voor de gemiddelde bezoeker. Echter, individuele bezoekers zijn vaak te onderscheiden van de rest van de groep omdat ze gedrag vertonen die anders is dan de gehele segment. Het kan een verschil zijn in het interessegebied van de bezoeker,het kan een verschil zijn in de aankoopfase van de koper.

De unieke bezoeker wil zijn aankoopproces anders beleven. Door middel van personalisatie kan dat gerealiseerd worden.

Personalisatie gebruikt een algoritme om bezoekers (koop)gedrag en interesse te identificeren. Het kijkt bijvoorbeeld naar specifieke pagina’s of combinatie van paginas, het kijkt naar aanbiedingen die specifiek bezoekers naar kijken en registreert de bezoekers interessegebied. Met de geïdentificeerd gedrag kunnen in realtime aanpassingen op de website komen die gericht zijn op de individuele bezoeker.
Het is dus een dynamisch proces waarbij je bezoekers onderscheidt van de massa bezoekers.

Door personalisatie lever je precies de juiste informatie aan de individueel bezoeker. Bezoekers navigeren hierdoor sneller en prettiger richting het doel; het aanschaffen van het product waar ze naar op zoek waren.

De vraag blijft wanneer ga je optimaliseren? En wanneer personaliseren? Ofwel: welke elementen ga je aanpassen zodat het een beter koopbeleving verzorgt voor een groep individuelen en welke element wil je aanpassen voor de individuele bezoeker.

Over het algemeen werkt personalisatie het beste als de groep bezoekers groot is. Dan kun je een significant resultaat zien ten opzichte van een niet gepersonaliseerde controlegroep. Bij een (zeer) klein aantal bezoekers is het verschil in bezoekersgedrag maar moeilijk te identificeren en personalisatie is nauwelijks merkbaar.

Bron: Omniconvert