De afgelopen maanden horen wij steeds vaker “ Ik ga toch binnenkort mijn website vernieuwen. Tja, ik weet wel dat het nodig is om de website meer persoonlijk en relevanter te maken voor mijn bezoekers, maar het komt wel… Eerst wil ik nog even wachten totdat de nieuwe site live is voordat ik iets ga aanpassen.”

En dan vraag ik me af: Wat komt eerst? de kip of het ei?

Immers voordat personalisatie plaats kan vinden moet je toch weten waar de interesse van je bezoekers liggen en hoe ze een aankoop doen? Net zoals in een fysieke winkel, je wilt weten wanneer jouw bezoekers enthousiast zijn , wanneer ze twijfelen, wanneer ze op het punt staan om iets te kopen en wanneer niet.

Je kunt hier het beste achterkomen door een speciaal personalisatie programma te gebruiken op je website die bezoekers gedrag waarneemt.

Bij een fysieke winkel die op het punt staat om gerenoveerd te worden hebben verkopers ook direct contact met klanten. De klanten geven aan wat ze zoeken, de verkoper(ster)ziet hoe een klant iets koopt, waar ze wel en niet geïnteresseerd in zijn. Aan de hand hiervan kunnen de verkopers adviseren hoe de winkel beter ingericht kan worden in de toekomst.

Een verkoper in een fysieke winkel is niks anders dan de personalisatie software die de interesse en koopgedrag van bezoekers registreert . Je ontslaat toch ook niet je verkopers omdat je volgend jaar je winkel in een nieuw jasje steekt?

Meer doen met de oude website

”Wil je alles uit je nieuwe website halen, dan zul je verder moeten kijken dan alleen de techniek of de producten die je wilt verkopen , zegt Ray Bogman**, schrijver van het Magento 2 cookbook .

“ Met de komst van Magento 2 zullen we veel webwinkels vernieuwd zien worden.

Bij een goed herbouwde website, zullen we het ontwerp van de winkel moeten baseren op personas. Dat zijn groepen met soortgelijk behoeften en individuelen die  een soortgelijk koopgedrag vertonen”.

Een gebruiksvriendelijk structuur voor de verschillende personas kan gemaakt worden op basis van de kennis die wij hebben over de bezoeker.

Navigatie kan vernieuwd worden en delen van de website kunnen van tevoren zodanig ontworpen worden dat ze makkelijk aanpasbaar zijn voor de individuele bezoeker.

Website personalisatie gaat een stap verder. Bij sommige delen van de website kan content aangepast worden zoals afbeeldingen, teksten en formulieren zodat het op een logisch manier relevant is voor de individuele bezoeker.

Een goed doordachte web structuur in combinatie met een gepersonaliseerde pagina onderdeel maakt de bezoekers ervaring veel malen beter . Dat wordt uiteraard vertaald naar verkoopcijfers.

Bezoekers blijven dan langer op de website en hebben eerder de neiging om meer interactie te doen   op jouw website, wat uiteindelijk resulteert in het conversie en herhaalde web bezoek.

Profielen Verrijken bij Duijvestein-wintersport

Laurens-Jan, (ZJAM).” Bij Duijvestein-Wintersport hebben we een soortgelijk analyse gemaakt om de interesse en het aankoopfase van de individuele bezoeker te kunnen herkennen. Zo is er bij bezoekers gekeken naar de producten waarop ze hebben geklikt. Ook is er gekeken naar de frequentie van het bezoek. Verschillende doelgericht personalisaties kunnen nu ingezet worden voor bijvoorbeeld snowboard en ski liefhebbers ” Bekijk hier de case

Omdat we websites bouwen voor bezoekers!

Wil je meer uit je Magento 2 webwinkel halen? kijk naar de Magento 2 cookbook met nieuwe Recipes& Tips

** Ray Bogman,  CTO & Co-founder | Magento Doctor | Speaker | Author. Sinds 2008 heeft Ray wereldwijd meer dan 2000 mensen opgeleid in Magento en Joomla.