Dit zijn de 5 belangrijkste online trends van 2017:

1. Nog meer gebruik van de smartphone
2. Personalisatie
3. Digital transformation
4. Augmented en virtual reality
5. Contentmarketing

Wij zullen wat extra aandacht besteden aan de Personalisatie trend.
Personalisatie zal meer en meer belangrijk worden. Dit vertaalt zich in een aantal subtrends.

Messaging is het antwoord
Mensen voelen zich prettiger of meer vertrouwd bij 1-op-1 contact. De behoefte aan persoonlijke interactie zal in verdere mate gebeuren in 2017.

Het toepassen van kunstmatige intelligentie
Het toepassen van kunstmatige intelligentie om klanten te binden en van service te voorzien gebeurt vooral door het inzetten van chatbots en tools voor digitale persoonlijke assistentie. Als voorbeelden worden genoemd: Siri (van Apple), Cortana (van Microsoft), Watson(IBM), Hound en Facebook’s Bot Engine for Messenger, Google Assistant Allo etc.

Het vergaren van data en inzicht
Big data is hot, en wordt alleen maar hotter. Hiermee kunnen we zoekmarketing, marketing automation, web personalisatie,en marketing automation of cloudoplossingen beter toepassen.
Er zullen nieuw tools komen die inzicht kunnen geven in het gedrag, de behoeften, en de handel en wandel van je bezoeker, gebruiker of klant. Want om data te kunnen interpreteren heb je wel de nodige vaardigheden nodig.

Omgaan met data
De omgang met al deze verzamelde data ontwikkelt zich ook meer en meer. Er worden voorspellingen mee gedaan, maar er wordt ook teruggekeken. Door analyses te doen op het gedrag van gebruikers, in combinatie met wat men al van deze gebruikers weet. En data wordt gecombineerd: eigen verkregen data wordt gecombineerd met data van derden, om zo een nog vollediger beeld te krijgen van de levenscyclus van de klant.
Dit sluit ook aan bij de trend Lifecycle Marketing Optimization: dit gaat over de volledige data-driven benadering van klanten, om de effectiviteit van de interactie met de klant te verbeteren. Het gaat hierbij dus niet om het optimaliseren van individuele touch points. Het gaat om het kijken naar de volledige ‘lifecycle’ waarin de klant contact heeft met de organisatie. Hierbij worden allerlei verschillende platforms met elkaar geïntegreerd. User experience en customer experience krijgen dus nóg meer aandacht.

Bron: Frankwatching

Geschreven door Natanja de Bruin van van Customer Revolution