Personalisatie technologieën 2018-03-18T10:37:40+00:00

Er zijn verschillende manieren om website te personaliseren. Onderstaand staan de meest gebruikte technologieën Iedere vorm heeft z’n eisen, kosten, voordelen, maar ook z’n nadelen.

Collaborative Filtering

Collaborative Filtering gebruikt het gedrag van andere klanten en probeert het aan te passen aan een bestaand klantprofiel.

Nadeel

Er is zelden een goede klant-tot-klant match en daarom zijn aanbevelingen vaak irrelevant of niet-bestaand.

Hybride Personalisatie

Verbetert Collaborative filtering door het toevoegen van “fallbacks” voor wanneer er geen goede klant-tot-klant match is. Meestal gebeurt dit door andere producten in dezelfde categorie te tonen die zelden relevant zijn.

Nadeel

Aanbevelingen zijn altijd beschikbaar, maar toch zelden relevant.

Neural Networks

In vergelijking met Collaborative Filtering, zorgt Neural Networks voor aanzienlijke verbeteringen in de kwaliteit en precisie van de aanbeveling. Amazon heeft al jaren Neural Networks gebruikt als de basis van hun recommendation-systemen.

Nadeel

Je hebt miljarden datalijnen nodig voor het te trainen van een goed Neural Network. Alleen Amazon, etc. heeft dit soort volumes.